Een eerste indruk kun je niet overdoen. Heb je een bedrijf? Dan is jouw website vaak het eerste wat een potentiële klant van je ziet. Je website is dus je online visitekaartje. Potentiële klanten vinden hier wat je precies doet en hoe ze jou kunnen bereiken. Je begrijpt dat deze gegevens altijd up-to-date moeten zijn. Maar hoe onderhoud je verder jouw website? En waarom zijn updates zo belangrijk? In deze blog vertellen we jou daar alles over!
Onderhouden van de inhoud van je website
Je moet er dus voor zorgen dat de bedrijfsgegevens op je website altijd kloppen. Maar zelfs wanneer daar niets aan verandert, kun je beter regelmatig je teksten aanpassen of content toevoegen.
Meer traffic naar je website
Verschijnt er regelmatig nieuwe content, dan komen zoekmachines zoals Google vaker langs. Hoewel deze bezoekjes niet per definitie zorgen voor een hogere ranking, kom je daardoor wél meer voor op de zoekresultatenpagina’s. En zo verhoogt natuurlijk het aantal bezoekers.
Domein autoriteit
Dynamische inhoud helpt daarnaast om domein autoriteit op te bouwen. Domain Authority (DA) is een score die MOZ ontwikkelde voor de ranking van zoekmachines. Deze voorspelt hoe goed een website zal scoren op zoekresultatenpagina’s (SERP’s). De DA-score varieert van 1 tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met een hogere rangorde. Met een hogere DA, kom je dus wellicht hoger in de zoekresultaten. Houd er hierbij rekening mee dat Google je pagina’s elke keer indexeert als je ze updatet. Het loont dus zeker om regelmatig content toe te voegen of aan te passen.
Social media links op je website
Staan er op je website nog geen links naar jouw social media accounts, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of Pinterest? Dat vraagt om verandering! Links naar jouw social media account en deelknoppen zorgen voor interactie tussen jouw website en de bezoekers. Zo vergroot je de betrokkenheid en het bezoekersaantal. Win-win!
Veiligheid van jouw website
Een van de belangrijkste redenen om je website te onderhouden en updaten, is beveiliging. Wordt jouw website gehackt, dan veroorzaakt dit problemen voor zowel jouw bedrijf als je klanten. De kans bestaat namelijk dat er gevoelige gegevens worden gestolen. Dit heeft bovendien tot gevolg dat het vertrouwen van je klanten verdwijnt. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
Houd je jouw website goed up-to-date, dan is het een van de meest veilige platforms om mee te werken. Werken met oudere content management systeem versies maakt je daardoor behoorlijk kwetsbaar. Kortom: niet doen.
Bugfixes
Er bestaat geen software die nooit last heeft van bugs. Dat geldt ook voor WordPress. Bugs zijn fouten in een programma of systeem, waardoor functies niet werken volgens specificaties of programma’s crashen. Bugfixes zijn daarom een belangrijke reden om jouw WordPress website het nodige onderhoud te geven.
Verouderde thema’s
Een thema met een retro uitstraling kan erg leuk zijn, verouderde thema’s zijn dat absoluut niet. Een thema bepaalt hoe jouw website eruit ziet en hoe hij precies werkt. Net als de core van WordPress, moet je thema’s regelmatig updaten. Zo blijven ze veiliger, sneller en komen er regelmatig nieuwe functionaliteiten bij. Werk je jouw thema niet regelmatig bij? Dit kan ertoe leiden dat jouw website niet meer (volledig) functioneert. Of dat de lay-out niet meer helemaal is zoals je wilt. Daarnaast zet het ook weer de deur open voor hackers, malware en spam.
Plug-ins op je WordPress website
Op je WordPress website gebruik je ongetwijfeld plug-ins. Ook daarbij kunnen kleine foutjes in de code zitten. Komen hackers daarachter, dan ontwikkelen ze een manier om via deze plug-in jouw website aan te vallen. Om die reden is het belangrijk om ook al jouw plug-ins up-to-date te houden. Je kunt bij WordPress heel makkelijk zien of er updates zijn voor je plug-in.
Responsief design
Tegenwoordig kun je het niet meer als optie zien. Je website moet op alle apparaten even goed werken. Steeds meer mensen bezoeken jouw website met een smartphone, kijk maar eens in je Google Analytics statistieken. Zorg dus dat je WordPress website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Niet alleen bereik je zo meer klanten – een responsieve website verschijnt hoger in de zoekresultaten – je komt ook meteen over als een modern bedrijf die zijn zaakjes op orde heeft. Een responsieve website helpt daarom erg bij het behouden of verbeteren van jouw online reputatie.
Wil je meer tips ontvangen over WordPress en het onderhoud van je website? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Ark Design.