Je nam een goede foto, besteedde de nodige tijd aan het zorgvuldig kiezen van hét perfecte filter en voegde je bedrijfslogo toe. Dan is het tijd om de foto op Instagram te posten, toch? Nee! Want ook al lijkt het alsof het op Instagram alleen maar om foto’s gaat, blijkt dat toch niet helemaal het geval te zijn…
Het is de foto waarmee je de aandacht trekt, maar het is de tekst onder de foto waarmee je de aandacht vasthoudt. En tussen de duizenden foto’s van je concurrenten is dat precies wat je wilt. De aandacht van potentiële klanten lang genoeg vasthouden om je doel te bereiken. Maar hoe schrijf je aantrekkelijke teksten onder je Instagramberichten? Daarvoor geven we je graag 6 handige tips!
Tip 1. Trek de aandacht in de eerste zin
Op Instagram zijn in het begin alleen de eerste 125 tekens van je caption zichtbaar, waarna bezoekers op …meer moeten klikken om de rest te lezen. Hoe meer interesse je in die eerste 125 tekens opwekt, hoe groter de kans dat je lezers ook echt op ...meer klikken. Zorg er dus voor dat je met die ene zin de maximale aandacht trekt.
Hoe je dat doet? Wat goed werkt, is door een vraag te stellen die uitnodigt om verder te lezen. Een andere optie is beginnen met een ietwat controversieel statement waar lezers niet omheen kunnen. Promoot je een aanbieding? Dan is het vermelden van een kortingspercentage of leuke weggever ook een goede optie.
Tip 2. Pas je tone of voice aan je Instagrampubliek aan
Voordat je gaat schrijven, moet je goed weten wie je publiek op Instagram is. Vaak is het taalgebruik op Instagram wat informeler dan op bijvoorbeeld LinkedIn. Instagramgebruikers zijn doorgaans wat jonger en er zijn meer vrouwen dan mannen actief. Ga na hoe dat voor jouw Instgramdoelgroep is. Hoe beschrijf je jouw volgers? In welke leeftijdscategorie vallen ze, in dezelfde als jouw gemiddelde klanten? In welke merken hebben ze nog meer interesse?
Hoe meer je over je volgers weet, hoe makkelijker je je tone of voice van je Instagramteksten op ze aanpast. Misschien moet je iets informeler schrijven dan je in je andere bedrijfscommunicatie doet. Of moet je bepaalde thema’s of USP’s beter aanstippen. Het is hoe dan ook belangrijk om te weten tegen wie je praat en hoe je het beste op hun interesses inspeelt.
Tip 3. Vertel een verhaal
Natuurlijk hebben niet al je Instagramposts een superlang verhaal nodig. Toch kan het zo nu en dan lonen om een wat langer verhaal te vertellen. Het is goed voor de interactie bij je post, waardoor je post bij meer volgers in de tijdlijn verschijnt. Maar hoe schrijf je een goed verhaal? Beantwoord de volgende vragen:
- Welke thema is bij jouw merk een hot topic?
- Is er een verhaal om te vertellen waardoor je publiek op een andere manier over dit thema na gaat denken?
- Wat is het verband tussen dit verhaal en de foto die je deelt?
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar is dat genoeg? Op Instagram krijg je 2200 tekens om je verhaal te vertellen. Het maakt het verhaal bij je foto nóg krachtiger. Laat die kans niet liggen en post zo nu en dan een foto met een verhaal waar je lezers niet omheen kunnen.
Tip 4. Voeg een call-to-action toe
Ook op Instagram mag de call-to-action niet ontbreken. Want ook op Instagram haal je met een call-to-action je lezers over om een bepaalde actie te ondernemen. Het schrijven van een call-to-action voor Instagram pak je wel net iets anders aan. Zo kun je geen link naar een andere website in je tekst toevoegen. Wat wél kan, is lezers aanraden om de link op je Instagramprofiel te openen. Je lezers doen dat niet snel als je ze hier niet op wijst.
Wil je meer interactie op je post? Pas dan een van de volgende strategieën toe:
- Vraag je lezers om een ‘Double tap als je het met deze post eens bent’. Het is een slimme manier om snel meer likes binnen te krijgen.
- Vraag je volgers om een vriend te taggen. Zo maken niet-volgers ook kennis met je merk.
- Vraag volgers om een reactie achter te laten als ze kans willen maken op een leuke weggever of een ‘shout out’.
Wat je ook verzint, vergeet niet dat je call-to-action wel moet opvallen tussen alle andere posts. Speel daarom wat met de spaties, gebruik een special lettertype of schrijf je call-to-action volledig in hoofdletters.
Tip 5. Zeg het met emoticons
Op Instagram staan veel posts vol met emoticons. Wellicht heb je het gevoel dat emoticons niet helemaal bij jouw merk passen. Maar gebruik je ze niet, dan mis je de aansluiting bij je doelgroep die op Instagram actief is.
Emoticons in je Instagramberichten pas je als volgt toe:
- Aan het begin: trek de aandacht van je lezers en voeg in de eerste regel van je bericht een kleurrijke emoticon toe. Het liefst een emoticon die precies past bij je foto, qua kleuren.
- Halverwege: laat wat persoonlijkheid zien en vervang halverwege je bericht wat woorden door emoticons.
- Aan het eind: voeg net voor je call-to-action een emoticon toe en trek de aandacht van je lezers naar je call-to-action.
Tip 6. Gebruik de goede hashtags
Het kiezen van hashtags voor bij je bericht lijkt misschien een makkelijk klusje, maar er zijn nogal wat valkuilen. Gebruik je te populaire hashtags? Dan is de kans groot dat je post tussen alle andere berichten verloren gaat. Een groot deel van je doelgroep zal je post in dat geval niet zien. Kies je voor hele specifieke hashtags? Dan is de kans groot dat je volgers nooit naar deze termen zoeken en dus ook niet met je post in aanraking komen.
Zorg er daarom voor dat je weet waar je doelgroep op Instagram naar zoekt. En analyseer hoe je eerdere berichten op Instagram het deden. Op welke posts was veel interactie en welke hashtags gebruikte je daar? Hoe reageren je lezers op je posts? Kun je daar wellicht nog uithalen hoe ze bij je post terechtkwamen? Het kost wat tijd, maar het levert je op de lange termijn enorm veel op als je bij je posts precies de juiste hashtags gebruikt.
Wil je meer tips voor het schrijven van aantrekkelijke captions voor bij je Instagramberichten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Ark Design. Kan je wel wat advies gebruiken om jouw Instagram zo effectief mogelijk in te zetten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag!