Google Web Stories is een manier om je website hoger in Google Search, Google Images, Discover en Google app te krijgen. Maar deze visuele manier van storytelling is vooral een manier om de interesse van bezoekers te wekken. Bewegende beelden trekken immers meer de aandacht dan tekst.
Onlangs lanceerde Google de WordPress plugin om eenvoudig Google Web Stories toe te voegen aan je website.
Hoe het werkt en hoe je eenvoudig een Web Story creëert, vertellen we je in dit blog.
Wat is Google Web Stories?
Google Web Stories maakt bestaande content ‘snackable’. Het is met name bedoeld voor mobiele gebruikers om hen in één oogopslag een indruk te geven. Als de lezer geïnteresseerd is, kan hij of zij doorklikken naar het artikel zelf.
Google Web Stories worden gemaakt met Accelerated Mobile Pages (AMP). Je kan dit vergelijken met de stories op Instagram en Facebook. Het is in feite een korte video. Het verschil met Google Web Stories is dat tekst verplicht is en dat het je bovendien helpt om hoger te scoren in Google Search, Google Images, Discover en Google app. Een voorbeeld van een story vind je hier.
Voordelen van Google Web Stories
Web Stories heeft verschillende voordelen. We zetten ze voor je op een rijtje:
- Hogere ranking in Google.
- Meer aandacht van je bezoekers door het gebruik van bewegende beelden.
- Hogere CTR: meer traffic naar je website.
- Geschikt voor mobiel gebruik.
- Mogelijkheden voor uitgevers om affiliate links te verwerken en te koppelen aan Google Ad Manager en Google DV 360.
Vereisten Web Story
De opmaak van de Web Stories moet aan een aantal eisen voldoen. Zo stelt Google tekst verplicht. Op die manier kunnen bezoekers ook in openbare of luidruchtige ruimtes de story bekijken. Per pagina in de story mag je maximaal 10 woorden of 200 karakters gebruiken. De letters moeten minimaal 24 pixels zijn.
Wat betreft de lengte van de video raadt Google aan de story tussen de 4 en 30 pagina’s te houden.
De richting van de video moet verticaal zijn.
Dat zijn nogal wat vereisten. Om het makkelijk te maken is er nu een WordPress plugin. Hiermee stel je de stories automatisch in het juiste format op.
WordPress plugin maakt het eenvoudig
Met deze onlangs geïntroduceerde WordPress plugin kun je met behulp van een simpele drag and drop je eigen verhaal opmaken in vooringestelde templates. Google is voor de beelden en video’s een partnership aangegaan met Unsplash en Coverr. Het rechtenvrije materiaal kun je direct implementeren in je story.
De plugin is relatief nieuw. Google heeft laten weten dat ze het aantal templates, rechtenvrij materiaal en functionaliteiten blijven ontwikkelen.
Tips voor een goede opbouw van je story
Behalve de techniek achter je story is het ook belangrijk dat je je verhaal goed opbouwt. Daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je aan je publiek wilt vertellen. Begin met het opschrijven van een introductie en bouw dan langzaam op naar het verhaal. Als je eenmaal weet hoe je verhaal eruitziet, splits je het op in delen. Zorg dat je per pagina één idee of concept vertelt.
Dat is de basis voor je story. Zorg verder voor:
- Een compleet en interessant verhaal.
10 tot 20 pagina’s is de meest optimale lengte om een verhaal te vertellen.
- Visueel materiaal dat je verhaal ondersteunt.
Beelden zeggen vaak meer dan woorden. Als je je beelden goed kiest, kun je het aantal woorden minimaal houden. - Een aantrekkelijke titel en eerste visual waarmee je interesse wekt.
- Beelden die in (mobiele) schermen passen (verticaal).
- Korte video’s als je die gebruikt.
Niet langer dan 15 seconden. - Korte ondertiteling die de kern samenvat.
- Minimaal aantal animaties.
Verwerk deze zoveel mogelijk in het scherm zelf. Let ook op de overgangen: gaat het niet te snel of te langzaam? - Een goede afsluiter of call to action.
Geef je lezers aanleiding om door te klikken naar het hele verhaal.
Meer tips en voorbeelden, vind je hier.
Verbetering voor je SEO
Google Web Stories verbetert je SEO, mits je het goed toepast.
De WordPress login helpt je, maar omdat deze relatief nieuw is, is nog niet alles al helemaal ontwikkeld. Zo is het toevoegen van metadata, gestructureerde data, HTML codes, de interactie met Yoast en het opnemen van de URL in de XML sitemap nog voor verbetering vatbaar. Ongetwijfeld gaat Google dit in de toekomst verbeteren. Laat je het voorlopig liever over aan iemand die er al ervaring mee heeft, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag jouw Google Web Story te ontwikkelen.
Meer weten over de mogelijkheden van Google Web Stories?
Google Web Stories biedt nieuwe mogelijkheden om bezoekers naar je website te trekken. Je eindigt hoger in de ranking van Google én bezoekers zullen eerder doorklikken naar je pagina. Hebben we je nieuwsgierig gemaakt en wil je meer weten? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van web marketing. Of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden van Google Web Stories voor jouw bedrijf te bespreken.