Of het nu je spullen of een website betreft, verhuizen is nooit leuk. Elke verhuizing vergt een hoop werk, ook de verhuis van een website. De gehele of gedeeltelijke verhuis van een website wordt ook wel ‘websitemigratie’ genoemd. Maar wat is een websitemigratie, en waarom zou je een websitemigratie uitvoeren? We beantwoorden al deze vragen in dit artikel!
Wat is een website-migratie?
Laten we beginnen door uit te uitleggen wat een websitemigratie is. Een websitemigratie is de verzamelnaam van alle structurele veranderingen die een website kan ondergaan. Voorbeelden van deze veranderingen zijn het veranderen van: de locatie, de structuur, het ontwerp, de inhoud en de domeinnaam.
Elke website wordt door Google op een plaats gezet (gerankt). Als website-eigenaar, weet je waarschijnlijk hoe moeilijk het is om hoog gerankt te worden in de zoekresultaten van Google. Hoog ranken in Google vereist, in de meeste gevallen, jaren aan SEO.
SEO is de afkorting van ‘search engine optimisation’, dat betekent in het Nederlands letterlijk: zoekmachine optimalisatie. Wanneer je doet aan SEO, optimaliseer je je website dus voor zoekmachines (meestal Google).
Resultaten van je SEO, waar je jarenlang aan gewerkt hebt, wil je natuurlijk niet plotseling verliezen. Een slecht uitgevoerde websitemigratie zou daar wel tot kunnen leiden. Het is dus cruciaal om een websitemigratie juist uit te voeren. Dat is echter niet eenvoudig, je kunt het dus best overlaten aan een SEO expert.
Soorten websitemigraties
Je weet nu al wat een websitemigratie is. Maar welke soorten zijn er, en waarom zou je deze websitemigraties doorvoeren? Je vindt de antwoorden hieronder!
Er zijn verschillende soorten websitemigraties. We hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet:
- veranderen van platform
- veranderen van domeinnaam
- verbeteren van veiligheid
- veranderen van structuur
- veranderen van content
- veranderen voor mobiel
- Veranderen van platform
Er zijn verschillende platforms om websites te bouwen, aan te passen en op te slaan. Deze platforms verbeteren zich ook constant; platforms die dit niet doen verliezen klanten. Een platform kan ook prestatieproblemen hebben. Zo kan je website bijvoorbeeld traag laden, en dat is zeer slecht voor de SEO.
Weet je zeker dat je website voordelen zal ervaren bij een ander platform? Dan is het tijd om over te stappen naar dat platform.
- Veranderen van domeinnaam
Soms moet je je domeinnaam veranderen. Daarvoor kunnen veel redenen zijn. We hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet:
- Rebranding
Heeft je huidige naam een negatieve bijklank, of wil je helemaal anders aan de slag gaan met je branding? Dan moet je een nieuwe domeinnaam kiezen.
- Domein verloopt
Je weet waarschijnlijk dat je een domein niet voor altijd, maar voor een bepaalde periode aankoopt. Is deze periode verlopen, en kun je niet verlengen? Dan is het tijd om een nieuwe domeinnaam te kiezen.
- Betere domeinnaam
Soms, kom je een betere domeinnaam tegen. Dat hoeft niet altijd een compleet nieuwe naam te zijn. Achtervoegsels kunnen namelijk ook al een groot verschil maken. Zo klinkt en ziet een .com er beter uit dan een obscuur achtervoegsel als .net en .biz.
- Internationaal gaan
Breid je je bedrijf uit en wil je voortaan ook internationaal actief zijn? Dan heb je een domeinnaam met het achtervoegsel ‘.com’ nodig. Heb je nog een nationale domeinnaam zoals .nl of .be? Dan kun je best overstappen naar een internationale domeinnaam.
- Verbetering van de veiligheid: van HTTP naar HTTPS
Internet is geweldig. Je moet er toch goed oppassen, er zijn tegenwoordig namelijk veel mensen, met slechte bedoelingen, actief op het internet. Het is belangrijk om je te beschermen tegen deze mensen.
Een goede manier om je te beschermen en je website veiliger te maken, is het overschakelen naar HTTPS. HTTPS biedt namelijk een schild van encryptie dat je website veilig houdt. Je bezoekers zullen zich door HTTPS veiliger voelen op je website. Maar dat is niet het enige: het zal ook goed zijn voor je SEO.
Daarnaast doen sommige browsers een pop-up verschijnen op het scherm van de bezoeker, als een site geen HTTPS heeft. Daarin, wordt ook uitgelegd dat je website onveilig kan zijn. Zo’n pop-up geeft de bezoekers natuurlijk allesbehalve zin om de website bezoeken. Er is dan ook een grote kans dat je bezoekers je website meteen verlaten, zonder hem zelfs gezien te hebben.
- Verandering van de structuur van je website
Elke website-eigenaar wilt dat bezoekers alles, wat ze zoeken, vinden op zijn of haar website. Om te polsen of je bezoekers je website waarderen, en alles kunnen vinden, kun je bijvoorbeeld een site audit organiseren. Blijkt daaruit dat je bezoekers niet tevreden zijn, en dat ze veel aanpassingen willen? Dan is het tijd om in actie te komen, en je website aan te passen aan de wens van je bezoekers.
Verander de structuur van je website echter niet te vaak. Dat kan er namelijk toeleiden dat er verschillende 404-pagina’s ontstaan en Google in de war raakt.
- Veranderen van content
‘Content is king’, wordt vaak gezegd. Dat is niet zonder reden. Content is (één van) de belangrijkste zaken, waarop Google zich baseert om een website te ranken.
Je kunt je dus voorstellen wat er gebeurt als je je content verplaatst of wijzigt. Dan moet Google immers heel je website opnieuw screenen of nagaan, om deze te ranken. Dat kan je SEO dus verslechteren, maar ook verbeteren als je het slim aanpakt. Het is daarom cruciaal om content migratie juist uit te voeren. Dat is echter heel moeilijk en daarom laat je dat beter over aan een SEO expert.
Maar waarom zou je eigenlijk een content migratie uitvoeren? De mogelijke redenen voor content migratie, vind je hieronder op een rijtje.
- Lage kwaliteit of geplagieerd
Google houdt van kwalitatieve en unieke content, en beloont deze daarom ook met een hoge plek in de zoekresultaten. Dus, heb jij geplagieerde content en/of content van een lage kwaliteit? Dan is het tijd voor nieuwe content!
- Verouderde content
Alles verandert voortdurend, het is dus belangrijk om up-to-date te blijven en je content steeds te vernieuwen. Is jouw content verouderd, en ligt het al meer dan 5 jaar te verstoffen? Ook dan is het tijd voor nieuwe content!
- Onderpresterende content
Wanneer je nieuwe content plaatst, kun je vaak niet meteen resultaat zien. Google neemt namelijk wat tijd in beslag om content op te pikken. Maar dat duurt natuurlijk ook geen eeuwigheid, meestal duurt het ongeveer 6 maanden voor je resultaten kunt zien. Is je content al ouder dan één jaar, en zie je nog steeds geen resultaat? Dan is het misschien een goed idee om de content aan te passen, of geheel nieuwe content te schrijven.
- Problemen met URL
- Veranderingen voor mobiel
Tegenwoordig is bijna iedereen actief op het internet. Het overgrote deel van de internetgebruikers, ongeveer 80%, gebruikt een smartphone om te surfen op het internet.
Google geeft een website die goed werkt op een mobiele telefoon daarom ook de voorkeur boven een site die niet aangepast is voor mobiele devices.
Het is wel aan te raden om eerst goed na te gaan welk apparaat jouw doelgroep voornamelijk gebruikt om op het internet te surfen, voordat je investeert in het mobielvriendelijk maken van je website.